Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Falkenberg Phoenix
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Falkenberg Phoenix.
Falkenberg Phoenix
Följ oss för uppdateringar
Första cupen är avklarad och vi tackar St Staffans Saviours och Ystad Rockets för en härligt flaggsöndag!
Vi var 8 spelare ombytta och redo för att ta emot motståndet trots en smärre dramatisk start på dagen. Saviours hade drabbats av lite sjukdom natten innan säsongsstart med lyckades med nöd och näppe samla ihop en trupp och dagen kunde genomföras.
Första matchen mot Ystad så stod det klart tidigt att det här är ett gäng som har spelat tackling förr. Passningar sitter som en smäck och dom är inte rädda för att attackera på djupet. Ystad präglades av ett vertikalt spel för att skapa yta under för springspel och korta passningar och vi fick göra justeringar som gav gott resultat.
Tyvärr så drabbades vi av en skada under andra halvlek och vi fick rotera på sju spelare. Justeringen på försvaret gav tidigt resultat samtidigt som vi kunde själva kunde flytta bollen på anfallet.
Tack vare en pick-2 under Ystads första TD så kunde vi hålla en lite uddapoängs ledning hela vägen in i slutdriven. Ystad lyckas trycka in en TD med 20 sekunder kvar på klockan och tar således ledningen med ynka 4 poäng (viktigt att komma ihåg inför slutet av cupen). En desperat långpassning som blir en pick gör att Rockets lyckas vinna sin första match!
Det vi tar med oss är att vi lyckas göra justeringar på försvaret och anpassa oss efter vad vi ser! Vi var lite extra sårbara på en slants och andra typer av snabba routes inåt som vi har jobbat lite extra på under träningarna!
Tyvärr är inte Rockets med nu i helgen i Nässjö, men nästa gång så ska det bli spännande att se om våra träningar gett resultat!
(22 - 26)
Andra matchen dömer vi och fokuserar mer på dömandet än matchen som slutar 33 - 22 till Staffanstorps fördel trots en dramatisk start på dagen.
Sista matchen så är det dags att ta itu med St Staffans Saviours!
Det var ett svårscoutat lag eftersom sjukdomarna gjorde att det inte var samma spelare på nyckelpositioner som under Sportmonda bowl, men spelet var ändå likt till viss del.
Till skillnad på Rockets så kunde vi se tendenser på spel för att utnyttja numerära överlägen (overflows, 3v2). Vi kunde göra samma anpassningar igen med diamantförsvar som gjorde att våra centrala försvarare kunde följa med spelet och ta flera interceptions!
Deras försvar präglades nog något från deras match från Rockets där dom ofta spelade med tre djupa försvarare och sen en man-man på vår landslagscenter för att stänga ner honom. Det öppnade för våra korta springspel och vi kunde sätta tempo även den här matchen.
Återigen så är det våra gästande motståndare som har bollen sista driven för matchen och genom en mirakulös långpassning som fångas av en anfallare så lyckas Saviours minska målskillnaden från att vi leder med 12 poäng till att vi leder med ynka 4 poäng.
Passningen blev för kort och våra försvarare täckte dom djupare mottagarna, så det var minst sagt snörpligt när den ensamma anfallaren kunde plocka ner passningen och valtsa in.
(24 - 20)
Återigen så är det alltså en jämn utvecklingsserie! Alla lagen går ur med varsin vinst.
Saviours vinner cupen på grund av poängskillnaden (11 poäng).
Rockets tar andra plats. Vi landar på samma poängskillnad (4 poäng) och dom går förbi på grund av inbördes möte.
Phoenix tar ändå pallplats och får med sig bronset.
Sen fanns det inga fler lag på plats.
Så det är viktigt att orka hela matcherna! Nu föll vi bokstavligt talat på insläppta touchdowns sista drivsen.
Det är alltså minst sagt ett revanschhungrigt Phoenix som tar sig till Nässjö nu på söndag 4/6!
Där tar vi oss an Saviours, Nässjö Saints U och Kalmar Badgers (som gör sin debut!).
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera